Internationale werknemers
Beleid
De gemeente heeft beleid vastgesteld. Dit om te zorgen voor heldere kaders en een gelijk speelveld voor alle werkgevers, huisvesters en verhuurders die met internationale werknemers te maken hebben. Dit beleid is ook een belangrijk middel om misstanden rondom de huisvesting en leefomstandigheden van internationale werknemers aan te pakken.
Lees het beleid Internationale werknemers op Overheid.nl. Daar is in de linkerkolom onder 'Externe bijlagen' ook het beleidskader te vinden.
Artikelen weekblad Peel en Maas
In weekblad Peel en Maas is een serie over internationale werknemers verschenen. In acht artikelen is het onderwerp arbeidsmigratie en internationale werknemers vanuit verschillende kanten bekeken. Antwoorden op vragen zoals wie zijn ze, waar komen ze vandaan, waar werken en wonen ze?
- Arbeidsmigratie is van alle tijden (5 oktober)
- Leven als een arbeidsmigrant in de gemeente Venray (12 oktober)
- Werken (en wonen) bij de baas, voorbeelden uit de praktijk (19 oktober)
- Toezicht en handhaven is keuzes maken (26 oktober)
- ‘Politiek ziet onvoldoende het belang van arbeidsmigratie’ (2 november)
- Grootschalige huisvesting met beheer en handhaving (9 november)
- De naam is HAAS: aansluiten bij behoeften medewerkers (16 november)
- ‘We gaan het doen zoals het hoort’ (23 november)
Handige informatie voor de werknemer
Internationale werknemers en de Nederlandse taal
Er zijn verschillende mogelijkheden om de Nederlandse Taal (beter) te leren. Een goed startpunt is de bibliotheek. Vrijwilligers kijken samen naar passende hulp. Hulp vanuit Biblionu is altijd gratis.
Bibliotheek Biblionu Venray
Merseloseweg 59
5801 CC Venray
(0478) 58 19 70
taalhuis@biblionu.nl
App MYinfoNL
In de app MYinfoNL staat informatie over bijvoorbeeld over wonen, werken, gezondheid, de rechten en Nederlands leren. De informatie is in 12 talen beschikbaar en daarmee een handig hulpmiddel voor internationale werknemers. De app is ook via onderstaande QR-code te bekijken.
Meldpunt ongewenst gedrag verhuurder
Verhuurders moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kan de (toekomstige) huurder een melding maken. Bijvoorbeeld omdat de verhuurder een te hoge borg of servicekosten vraagt of discrimineert. De melding is gratis. Kijk voor meer informatie op de pagina Melden problemen met verhuurders.
Meer informatie
Bel tijdens openingstijden (0478) 52 33 33 of mail naar gemeente@venray.nl.