Reconstructie Pavanestraat

Door de klimaatveranderingen regent het vaker en zijn de buien heviger. Hierdoor kan er water op straat blijven staan. Daarom wordt het riool aangepast met de aanleg van een infiltratieriool. Ook wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht.

Opnieuw inrichten openbare ruimte rondom Pavanestraat

Voor de aanpassing van het riool is het nodig om de weg open te breken. Dit biedt de mogelijkheid om de openbare ruimte opnieuw in te richten. Daarbij richten we ons ook op het aanpakken van knelpunten, ideeën en suggesties die eerder in de straat zijn opgehaald.

Deze hebben betrekking op de volgende thema’s:

  • parkeerdruk, (bedrijfs)bussen
  • water- rioolproblemen
  • verpaupering/netheid
  • betere verlichting
  • (meer) fraaier groen, speelterrein

Planning

Het werk wordt in 4 verschillende periodes en 3 fases uitgevoerd:

1a. 24 maart t/m 15 april 2025: het gedeelte tussen nummers 1 en 11

Zodra de riolering in deze fase gereed is, wordt deze weer opengesteld met tijdelijke bestrating. Om de rest van de straat toegankelijk te houden wordt tijdens de fase een tijdelijke toegang gemaakt (met rijplaten) ter hoogte van huisnummer 114 (deze blijft in stand tot het einde van het werk). 

De bestrating wordt als laatste gedaan om te voorkomen dat de aannemer over ‘het nieuwe werk’ alle aan- en afvoer moet laten plaatsvinden. Vanwege de ligging van het riool is het noodzakelijk om in fase 1 te starten.

2. 16 april t/m 18 juli 2025: het gedeelte tussen nummers 11 en 80

3. 18 augustus t/m 7 november 2025: het gedeelte tussen nummer 29 tot aan de kruising van fase 1

1b. 22 oktober t/m 7 november 2025: Bestrating fase 1a

De aangegeven tijdvakken zijn onder voorhoud van weer en onvoorziene omstandigheden.

Kaart met de verschillende hierboven genoemde fases uitgebeeld en de tijdelijke uitwijkmogelijkheden voor parkeren.

Parkeren

Tijdens de uitvoering is parkeren in de straat beperkt mogelijk (alleen in de gedeelten waar géén werkzaamheden plaatsvinden):

  • Op de rijbaan van het Brukske alleen toegestaan om te parkeren in de vakken die met gele strepen tijdelijk op de rijweg worden aangeven. 
  • Op de St. Antoniusveldweg is parkeren op de rijweg toegestaan. Dubbel parkeren en/of inritten blokkeren is daarbij niet toegestaan. 

Tijdens de uitvoering van een fase zijn de woningen in de betreffende fase niet met de auto bereikbaar. Uiteraard blijven woningen te voet of met de fiets aan de hand bereikbaar. 

Via de fases waarin niet gewerkt wordt zal de aannemer materialen aan- en af moeten voeren met bouwmachines en vrachtauto’s. Daarom is het bij parkeren van belang om zorg te dragen voor een vrije doorgang (dit is ook van belang voor eventuele hulpdiensten). 

Schetsontwerp

De oppervlakte van de openbare ruimte om knelpunten zoals parkeerdruk op te lossen is beperkt. Toch hebben we in het ontwerp ruimte gevonden voor het creëren van 11 extra parkeerplaatsen. 

Op 6 maart 2024 is het schetsontwerp tijdens een inloopavond aan de inwoners voorgelegd. Lees de korte samenvatting van de punten die zijn besproken.

Definitief ontwerp

Aan de hand van het schetsontwerp en de eerder gemaakte opmerkingen zijn op 10 april 2024 tijdens een inloopavond het voorlopig ontwerp en het concept verlichtingsplan voorgelegd. Tijdens deze avond zijn opmerkingen gemaakt. Deze kunt u lezen in het verslag van de inloopavond. De opmerkingen zijn verwerkt in een definitief ontwerp.

Het voorlopig ontwerp, het definitief ontwerp en het verlichtingsplan kunt u hieronder downloaden.

Vragen of meer informatie

Zijn er vragen tijdens de planvorming/voorbereiding van het project, neem dan contact met ons op. Jan van Dijk is namens de gemeente projectleider op het project. Jan is bereikbaar via (0478) 52 33 33.