Reconstructie Geysterseweg
In 2024 vindt een reconstructie plaats van de Geysterseweg, Vlasakker en een deel van de Randenrade in Oostrum. De wegen krijgen een meer 'dorps karakter' waarbij de inrichting snelheid-remmend werkt. Ook wordt de riolering aangepast. De uitvoering is gestart in 2023. De werkzaamheden zijn opgedeeld in verschillende gedeeltes.
Gedeelte Geysterseweg vanaf de bebouwde komgrens tot aan de Van Broekhuizenstraat
- De huidige weg is versleten en niet ingericht op de toegestane maximum snelheid van 30 km per uur.
- Er is niet overal een veilige plek voor voetgangers aanwezig. Dit is binnen de bebouwde kom wel gewenst.
- De riolering is deels aan vervanging toe en wordt onnodig belast door het regenwater van de weg wat hierop is aangesloten.
- Er zijn verschillende (kleinschalige) woningbouwinitiatieven die om tijdige aanpassing van de wegen en riolering vragen.
- Achter de van Broekhuizenstraat ligt een grasland perceel waarvan de gemeente gedeeltes wil verkopen aan de aanwonenden.
Het plan
- Er komt een nieuw wegprofiel waarbij het asfalt wordt vervangen door gebakken klinkers. Daarbij wordt minimaal aan één kant van de weg een trottoir aangelegd. De weg krijgt daarmee een meer ‘dorps karakter’, waarbij de inrichting snelheid-remmend werkt.
- De zijstraatjes Zuiderbergweg en Spralandweg krijgen tot aan de komingang een nieuw profiel en nieuwe komingangen.
- Het gedeelte waar drukriolering ligt, wordt vervangen door een vrij verval riool wat is voorbereid op extra te bouwen woningen.
- Er wordt een extra rioolbuis aangelegd voor het laten infiltreren van het regenwater.
- Het grasland perceel achter de Van Broekhuizenstraat krijgt een natuurlijke, parkachtige openbaar toegankelijke inrichting.
Gedeelte Randenrade (tussen Vlasakker en Watermolenstraat)
- De huidige weg is versleten niet ingericht op de toegestane maximum snelheid van 30 km per uur.
- Er is sprake van wortelopdruk en de moeraseiken staan op het riool; dit gaat op termijn problemen geven.
- Het regenwater van de weg wordt onnodig afgevoerd via het huidige rioolstelsel.
Het plan
- Er komt een nieuw wegprofiel waarbij het asfalt wordt vervangen door gebakken klinkers. De trottoirs worden vervangen. De moeraseiken worden gehandhaafd. De weg krijgt daarmee een meer ‘dorps karakter’, waarbij de inrichting snelheid-remmend werkt.
- Er wordt een nieuwe rioolbuis gelegd en een extra gescheiden rioolbuis voor het laten infiltreren van het regenwater.
Gedeelte Vlasakker
De huidige weg is versleten en niet ingericht op de toegestane maximum snelheid van 30 km per uur. Het regenwater van de weg wordt onnodig afgevoerd via het huidige rioolstelsel.
Het plan
- Er komt een nieuw wegprofiel waarbij het asfalt wordt vervangen door gebakken klinkers. De trottoirs worden vervangen en de schoolzone wordt ingepast. De weg krijgt daarmee een meer ‘dorps karakter’, waarbij de inrichting snelheid-remmend werkt.
- Er wordt een extra gescheiden rioolbuis gelegd voor het laten infiltreren van het regenwater.
Planning
Uitvoering
Het gedeelte ten zuiden van de Mgr. Hanssenstraat start op 13 augustus 2024.
Het werk wordt in 2 overlappende fases uitgevoerd:
- Het start op de Randenrade op het gedeelte tussen de Vlasakker en de Watermolenstraat.
- Gevolgd door de Vlasakker tussen de Randenrade en de Mgr. Hanssenstraat.
Zodra de detailplanning bekend is worden de aanwonenden hierover tijdig door de aannemer geïnformeerd.
Verkeersomleidingen
Vragen of meer informatie
Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met reconstructie-geysterseweg-eo@venray.nl.