Overlijden aangeven
Meenemen
Komt u in het gemeentehuis aangifte van overlijden doen, dan neemt u mee:
- een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs);
- een doktersverklaring van het overlijden;
- B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de arts;
- eventueel: het trouwboekje voor het bijwerken van de gegevens.
Aangifte doen van lijkvinding
Als na een overlijden de dag van overlijden niet vastgesteld kan worden, is er sprake van een zogenaamde lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Dit kan online met eHerkenning
Na uw aangifte doet de officier van justitie aangifte. Dit gebeurt meestal schriftelijk.
Aangifte doen van levenloos geboren kind
Als uitvaartondernemer kunt u ook de aangifte van een levenloos geboren kind online doen.
Melding naar andere organisaties
Wij verwerken het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). (Semi)overheidsinstanties, zoals Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, zorgverzekeraars en de meeste pensioenfondsen worden hierna meteen geïnformeerd. De niet-overheidsinstanties, zoals banken en alle andere verzekeringsmaatschappijen moet u wel zelf op de hoogte brengen van het overlijden. U gebruikt daarvoor het uittreksel van de overlijdensakte.
Overlijden in het buitenland
Overlijdt een dierbare in het buitenland en staat hij of zij ingeschreven in Nederland? Op de website van de Rijksoverheid vindt u alle informatie hierover.
Checklist bij overlijden voor nabestaanden
Voor nabestaanden biedt de rijksoverheid een handige checklist. Vul de checklist in op de website van Rijksoverheid en u krijgt een lijst met dingen die u moet regelen.
Kosten
Een aangifte is gratis. Voor een uittreksel van een overlijdensakte betaalt u € 16,60. Deze heeft u nodig voor officiële instanties.
Contact
Heeft u vragen, neem dan telefonisch contact met ons op via (0478) 52 33 33.