Melding adresonderzoek

Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven die daar niet (meer) woont? Dit kunt u melden. Wij kunnen dan besluiten een adresonderzoek te doen.

Het aantal ingeschreven bewoners op uw adres zelf controleren

Log in met DigiD op MijnOverheid en bekijk uw adresgegevens onder het kopje 'Identiteit' en dan onder 'Persoonsgegevens'. Klopt het aantal bewoners niet? Dan kunt u een melding van adresonderzoek doen.

Wat u moet weten

Tijdens het onderzoek proberen we met de persoon waarover de melding gedaan is in contact te komen en het nieuwe woonadres te achterhalen. Als de persoon hierna geen adreswijziging doorgeeft, dan schrijven we deze persoon uit. Dit mag alleen na voldoende en zorgvuldig onderzoek. Hierover mogen wij geen informatie met u delen. 

Wij proberen het onderzoek binnen drie maanden af te ronden. In sommige situaties duurt het langer, bijvoorbeeld wanneer sprake is van een ingewikkelde situatie.

Bijzonderheden

  • Iemand die verhuist, moet dit maximaal een maand vóór verhuizing en in ieder geval binnen vijf dagen na verhuizing doorgeven aan de gemeente waar hij of zij gaat wonen. Doet diegene dat niet, dan blijft de persoon ingeschreven op uw adres.
  • Tijdens het onderzoek ontvangt u nog wel post van de gemeente gericht aan de persoon die niet meer op uw adres woont. Dit is onderdeel van het onderzoek. Ontvangt u nog post van de gemeente en/of andere overheidsinstanties, stuur deze dan retour naar de betreffende instanties.
  • Bij het onderzoek raadplegen we verschillende bronnen, waaronder het internet. Ook een controle van het te onderzoeken adres kan deel uitmaken van het onderzoek.
  • Kunt u geen toeslag(en) of uitkering aanvragen? Neem dan contact op met uw consulent of de organisatie die verantwoordelijk is voor het verlenen van uw toeslag/uitkering. Misschien kunnen zij rekening houden met de situatie. Wordt u terugverwezen naar de gemeente? Dan moet u het adresonderzoek afwachten.