Handleiding Mijn Inkomen
Ontvangt u een uitkering van de gemeente Venray? Dan kunt u gebruik maken van de website Mijn Inkomen. Op Mijn Inkomen kunt u gegevens over uw uitkering zelf online bekijken en wijzigingen doorgeven. U kunt Mijn Inkomen op uw computer, laptop, tablet, telefoon of mobiele apparaat gebruiken.
Inloggen
Ga naar https://mijninkomen.venray.nl. Klik op ‘Inloggen met DigiD’ en volg de stappen. Om uw gegevens te bekijken, logt u altijd in met DigiD. Als u nog geen DigiD heeft, kunt u die aanvragen. Kijk voor uitleg en voor het aanvragen van DigiD op www.digid.nl.
Mijn profiel
Op deze pagina kunt u uw persoonlijke gegevens zoals telefoonnummer(s) en emailadres wijzigen. Het aanpassen van gegevens kan via de knop ‘Aanpassen’ in de rechterbovenhoek. Een deel van de gegevens komt uit de gemeentelijke administratie en kunt u hier niet wijzigen. Belangrijk: zorg altijd dat uw emailadres en telefoonnummer correct zijn. Het wijzigen van bankrekening gaat niet via deze pagina, maar via de knop in het menu ‘Contact met gemeente'.
Inkomen
In het menu aan de linkerzijde kunt u onder ‘Inkomen’ de volgende informatie inzien:
Overzicht
Dit is een overzichtspagina waar onder andere de melding staat dat u de inkomsten over een nieuwe periode door kunt geven.
Uitkeringsspecificaties en jaaropgaven
Om uw jaaropgave of uitkeringsspecificatie in te zien, selecteert u het jaar en/of de maand van het document dat u wilt zien. Klik op ‘Bekijken’ om het document te openen.
Betalingen
Hier ziet u de laatste betalingen die door de gemeente aan u zijn gedaan. Denk aan uw uitkering, bijzondere bijstand en eventuele voorschotten. Ook ziet u wanneer er welk bedrag, op welk rekeningnummer is gestort. Wordt uw uitkering gesplitst betaald? Dan ziet u de verschillende rekeningnummers en de bijbehorende bedragen.
Vakantiegeld
Hier ziet u hoeveel vakantiegeld u over een bepaalde periode hebt opgebouwd. Ook ziet u voor hoeveel personen het saldo geldt. Vakantiegeld wordt altijd eind juni overgemaakt, of als de uitkering stopt.
Contact met gemeente
Om wijzigingen door te geven aan de gemeente of uw contactpersonen te vinden, klikt u in het menu aan de linkerzijde op de knop ‘Contact met gemeente’.
Contactpersonen
Hier vindt u uw contactpersonen van de gemeente. Zorg dat u altijd met de bovenste personen contact opneemt. Er staan namelijk ook oudere contactpersonen in de lijst.
Wijzigingen doorgeven
Onder ‘Wijzigingen doorgeven’ ziet u een aantal mogelijke wijzigingen in uw situatie die u aan de gemeente moet doorgeven. Dit kunnen wijzigingen zijn die te maken hebben met uw financiën, werk, woonsituatie of als u naar het buitenland gaat.
- Klik op de wijziging die u wilt doorgeven.
- In het scherm dat nu opent kunt u uw wijziging doorgeven. Bij ‘Opmerkingen’ kunt u meer informatie geven over uw wijziging. Daaronder staat aangegeven welke documenten u mee moet sturen. Door op ‘Bestanden uploaden’ te klikken kunt u de documenten die u mee moet sturen toevoegen.
- Onderaan de pagina moet u akkoord gaan met de disclaimer. Dit doet u door het vakje aan te klikken. Klik vervolgens op ‘Verstuur wijziging' om de wijziging te versturen
Periodieke verklaring (Maandformulier)
Heeft u naast een uitkering van de gemeente Venray ook andere inkomsten, zoals een salaris of een andere uitkering? Dan moet u deze iedere maand doorgeven aan de gemeente. Voorheen ging dit via een maandformulier, maar voortaan doet u dat via Mijn Inkomen. Zodra de periodieke verklaring in Mijn inkomen ingevuld kan worden, krijgt u daarvan bericht per e-mail. Ook ziet u dit op Mijn Inkomen. Vanaf dat moment kunt u uw periodieke verklaring invullen. Eén keer per maand geeft u uw inkomsten door. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ons tijdig te informeren over uw inkomsten. Doet u dat niet, of niet op tijd, kan dat gevolgen hebben voor de hoogte van uw uitkering.
Klik op ‘Inkomen’ en vervolgens in de rode balk op ‘hier’ om uw inkomsten door te geven (zie afbeelding hierboven). U ziet dan een overzicht van uw gegevens die al bij ons bekend zijn, bijvoorbeeld omdat u deze vorige maand al hebt ingeleverd. Daarna kunt u uit een aantal opties kiezen, bijvoorbeeld dat de vooraf ingevulde inkomsten wel/niet correct zijn. Belangrijk: Heeft u nu meer of minder geld verdiend dan vorige maand? Voeg dan uw loonstrookje of document met uw inkomsten toe als bijlage(n).
Veelgestelde vragen
Ik kom er niet helemaal uit. Wie kan mij helpen?
Onze samenleving wordt steeds digitaler. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Als u hier hulp bij kunt gebruiken, kunt u naar het gratis spreekuur in de bibliotheek gaan. Vrijwilligers helpen u dan met uw vragen. Kijk voor meer informatie op https://www.biblionu.nl/ontwikkelplein/ido.html.
Ik heb meer hulp nodig met mijn administratie. Waar kan ik terecht?
Heeft u meer hulp nodig met het ordenen van uw administratie of het invullen van formulieren? Neem dan contact op met het Platform lage inkomens Venray (PLIV). Het PLIV is bereikbaar via tel. (0478)58 13 32 of 06 – 23 31 00 22.
Kan ik via Mijn inkomen voor meerdere maanden een periodieke verklaring invullen?
Ja, dat kan. Gewoonlijk krijgt u na het invullen van de verklaring voor de laatste maand een melding dat er geen periodieke verklaring is om in te vullen. Als er nog een verklaring voor een oudere periode 'open' staat, krijgt u de melding dat er voor een bepaalde datum nog een verklaring ingevuld moet worden.
Hoe geef ik mijn inkomsten op tijd door?
Rond de 20e van elke maand staat het inkomstenbriefje voor u klaar op 'Mijn Inkomen'. U ziet dit op de startpagina bij notificaties. Door op ‘Uw inkomsten controleren’ te klikken, kunt u uw inkomsten doorgeven.
Kan ik 'Mijn Inkomen' ook gebruiken op mijn smartphone of tablet?
Ja, 'Mijn Inkomen' kunt u ook gebruiken op uw smartphone of tablet. Ga naar https://mijninkomen.venray.nl. U logt hier ook in met DigiD. Er is geen app.
Ik heb geen computer en/of internet thuis. Wat moet ik doen?
Bij de bibliotheek kunt u vrij gebruik maken van een computer en internet. Het adres is: Gouden Leeuwpad 3, 5801 ME Venray.
Ik heb een andere vraag. Waar kan ik terecht?
Neem dan contact op met uw contactpersoon van de gemeente. Die kunt u in Mijn Inkomen bij Contact met de gemeente en dan Contactpersonen.