De organisatie van de gemeente Venray
In de gemeente Venray zetten dagelijks ruim 450 gemeenteambtenaren zich in voor ruim 44.662 inwoners. Zij doen dat samen met de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
De gemeenteraad
De gemeenteraad is het hoogste bestuur van de gemeente. Zij bepaalt de hoofdlijnen van het beleid voor de gemeente Venray.
Het college van B & W
Het college van burgemeester en wethouders wordt ambtelijk ondersteund door de gemeentesecretaris, die ook algemeen directeur is. Samen vormen zij het dagelijks bestuur van de gemeente Venray.
Ambtelijke organisatie
De gemeentesecretaris leidt de ambtelijke organisatie. Daarin werken ongeveer 450 medewerkers. Er zijn 4 afdelingen met daaronder 18 teams en een concerncontroller. De gemeente Venray kent drie managementlagen: de directeur, de afdelingsmanagers en de teammanagers.
Managementteam
De directeur en de afdelingsmanagers vormen het Concern-managementteam (CMT). Het CMT buigt zich over strategische vraagstukken die de hele organisatie aangaan. De concerncontroller adviseert het management over financiële strategieën en risico’s en helpt bij het opstellen en bewaken van de begroting en meerjarenplannen.
De afdelingsmanagers en de teammanagers vormen samen drie Afdelingsmanagementteams (AMT’s). De AMT’s sturen de uitvoering binnen de eigen afdeling en teams aan.
Afdeling Wonen, werken en leven
Deze afdeling verwerkt vragen van inwoners, bedrijven, instellingen of verenigingen die tot een product of besluit leiden. Bijvoorbeeld het uitgeven van een paspoort, het verlenen van een vergunning, het inschakelen van jeugdhulp, hulp in het huishouden of een handhavingsbeslissing. Er werken ongeveer 155 medewerkers in vijf teams:
- Vergunningverlening Toezicht Handhaving
- Burgerzaken
- Maatschappelijke ondersteuning
- Schakelplein
- Werkplein
Afdeling Stad, dorpen en wijken
Deze afdeling behandelt vragen en voert activiteiten uit waar veel inwoners gebruik van maken. Bijvoorbeeld de aanleg van een sportveld, wijkcentrum of de openbare weg. Andere voorbeelden zijn groenbeheer, welzijn en openbare veiligheid. Soms wordt een activiteit door een vraag van een groep mensen gestart en soms door een onderhoudsplan of programma van de gemeente Venray zelf. Het doel is om voorzieningen te bieden waar meerdere mensen tegelijk gebruik van kunnen maken. Er werken ongeveer 140 medewerkers in vier teams:
- Wijk-, dorp- en vastgoedbeheer
- Openbare ruimte
- Ruimtelijke ontwikkeling
- Maatschappelijke ontwikkeling
Afdeling Bedrijfsvoering
Deze afdeling ondersteunt de gemeentelijke organisatie. De diensten zijn gericht op interne klanten zoals medewerkers of afdelingen binnen de organisatie en niet op externe klanten. Er werken ongeveer 120 medewerkers in negen teams:
- Human resource management
- Support
- Communicatie
- Facilitaire zaken
- GEO beheer
- Informatisering en automatisering
- Informatiebeheer
- Kwaliteit
- Financiën, planning en control
Stafafdeling Concern
Deze afdeling werkt in en buiten het gemeentehuis. Bijvoorbeeld het begeleiden van werksessies, themabijeenkomsten, zorgen dat de organisatie op koers blijft en het regisseren van trajecten zoals de Omgevingswet, Organisatie ontwikkelingen en de Regionale Samenwerking. De afdeling bestaat uit ongeveer 20 medewerkers.